duminică, 14 octombrie 2012

Sunt platitor de taxe deci imi pasa!

Am citit astazi un titlu si am ramas uimita!
STATUL ramine fara bani!

 "Prioritatea numarul unu in acest moment a Guvernului este finalizarea anului 2012, pentru ca incepand cu 15 noiembrie - asa s-a prevazut anul trecut in buget - nu exista nicio resursa pentru functionarea spitalelor, pentru Ministerul Administratiei si Internelor, pentru o parte din pensii si atunci, profitand de incasari mai bune la buget, un trend care s-a confirmat si in trimestrul III, si rearanjand cheltuielile, prioritatea numarul unu este sa stiu ca pana la 31 decembrie 2012 pensii, salarii, functionarea institutiilor publice si incalzirea putem sa le asiguram, evident cu un buget pentru 2013", a spus Premierul la Pro TV.


La prima vedere nu am stiut ce sa cred. Cu totii stim ca bugetul este format din venituri si cheltuieli..si ca marea majoritate a veniturilor provin din taxe si impozite colectate de la contribuabili... apoi mi-am zis ca poate am uitat tot ce am invatat in facultate si am redeschis cartea de economie..ca deh, poate nu ma mai ajuta memoria. 

Sa vedem ce spun invatatii vremurilor:
Conform lui Keynes, Bugetul de Stat trebuie sa fie in echilibru, parghiile fiscale avand caracter neutru.
Obiectivul esential al masurilor de politica bugetara si monetara il constituie cresterea economica si asigurarea ocuparii resurselor de munca, precum si evitarea proceselor inflationiste si deflationiste.
Inca un citat si termin cu teoria:
"Nici o economie nationala nu se poate considera ca fiind independenta fata de contextul modial, iar acest context rezulta dintr-o multime de comportamente care nu caracterizeaza nici o natiune luata separat[..]. Fiecare trebuie sa vegheze pentru a-si mentine locul in competitia comerciala, echilibrul schimburilor internationale fiind astazi o constrangere inevitabila".

Acum am inteles. Deci, nu era vorba ca Statul nu mai are bani ci ca la anumite capitole bugetare nu au fost prevazute sume.
Sa le analizam in ordine: bugetul a fost votat la inceputul anului 2012 de catre Parlament, nu de catre un partid anume, in conditiile impuse de FMI.
Din cate imi aduc eu aminte la inceputul anului 2012 Guvernul avea o alta structura ...mult mai mica. Intre timp a picat Guvernul...noul Guvern..a infiintat cateva  Ministere..a marit numarul Secretarilor de Stat...a alocat fonduri la Primarii...apoi a reasezat salariile bugetarilor...si multe altele ...toate acestea fara a avea crestere economica.
 Daca ne uitam un pic la Conceptul lui Keynes....vedem ca nici cu schimburile internationale nu am stat prea bine...preturile la carburanti au crescut, energia termica si electrica va creste ...si toate acestea in conditiile unui grad de indatorare destul de mare a Romaniei.
Despre alocarea eficienta a resurselor, asigurarea distribuirii corecte a resurselor si stabilizarea macroeconomiei, va trebui sa vorbim alta data!
Vreau sa gandesc pozitiv, sa ma departez de mesajele electorale si de sloganurile zilnice.
Incerc sa gandesc ca un platitor de taxe si impozite ce sunt si sa analizez la rece.
Nu vad decat o solutie: un grad mai mare de absorbtie a fondurilor structurale, o politica economica coerenta in deplin acord cu cerintele FMI-ului si a Bancii Mondiale.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu