vineri, 5 aprilie 2013



 "În ultima vreme am constatat cu plăcută surprindere faptul că tot mai mulţi oameni discută şi promovează antreprenoriatul. Până nu demult, însuşi cuvântul antreprenoriat producea fiori. Faptul că în dicţionarul limbii române cuvântul antreprenor este asimiliat cu antrepriză spune foarte multe despre istoria acestui cuvânt. 
De fapt, ANTREPRENORIATUL reprezintă o reţetă despre cum să îţi transformi visele în realitate".


Interviu cu doamna Cristina Chiriac, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Antreprenorilor din România şi ambasador al Antreprenoriatului Feminin
       Reporter: Cât de greu/uşor este să înfiinţezi o firmă în România, în prezent?
     Cristina Chiriac: Am să vă răspund simplu şi la obiect. Nu este greu să înfiinţezi o firmă. Începând cu 2012, procedurile de înfiinţare a unei firme sunt mult mai rapide, durează cam 3 zile şi gata. Ideea este să ştii ce să faci cu ea după înfiinţare, să te descurci prin hăţişul birocraţiei româneşti, să ai timp şi bani implicit.
     Reporter: Ce ar trebui să cântăreas-că în luarea deciziei înfiinţării unei afaceri?
     Cristina Chiriac: De fapt, aici se regăseşte miezul problemei. Depinde ce îţi doreşti de la viaţa ta; dacă iţi doreşti mai mult, atunci categoric altă soluţie nu există decât să rişti şi să devii propriul stăpân. Am stat de vorbă cu un tânăr specialist în IT acum câteva zile şi care îmi povestea cât de dezamăgit este de sistemul de promovare a tinerilor în România şi cât îi este de teamă să pornească o afacere. L-am întrebat concret ce îl opreşte să fie propriul stăpân, iar răs-punsul m-a uimit: dacă şansa de reuşită este mai mică de 80%, atunci mai bine nu riscă.
     Vă spun sincer că, în momentul în care am auzit răspunsul, am conştientizat că acel tânăr nu are şanse prea mari să devină un antreprenor.
     În concluzie ar trebui să avem foarte bine determinat scopul pentru care să îţi întemeiezi propria firmă, restul vine de la sine; dacă ar fi să stăm şi să cântărim, să facem business planuri etc. ne-am pierde curajul pe drum la câte obstacole am întâlni.
     Învingătorii zilei de astăzi sunt cei curajoşi sau inconştienţi, cum îmi place mie să îi numesc. Nimic nu este mai puternic decât o atitudine pozitivă!
     Din păcate, în România nu a exis-tat un cult sau o educaţie pentru spiritul antreprenorial, abia acum în ultimii 3 ani, au început să se vadă câteva iniţiative.
     Reporter: Care ar fi trei măsuri legislative care consideraţi că ar trebui luate pentru încurajarea înfiinţării de IMM-uri?
     Cristina Chiriac: Cea mai mare problemă a fiecărui antreprenor o reprezintă taxele la stat. Nu cred că există un singur antreprenor care să nu îşi dorească o fiscalitate mai relaxată, măcar la începutul afacerii, până la urmă totul se reduce la bani, cum altfel l-ai încuraja pe acel antreprenor să facă şi ceva angajări?
     Problemele mediului economic sunt mult mai complexe pentru a fi sintetizate doar la trei.
     În America, de exemplu, cheltuielile cu publicitatea şi marketingul au o pondere de cel puţin 25% din totalul cheltuielilor, în România rar vezi un 5% bugetat şi lucru acesta se datorează tot Codului Fiscal care limitează aceste cheltuieli. Cum altfel să îţi promovezi propria afacere şi să te faci cunoscut dacă nu investind în imaginea ta?
     Reporter: Foarte multe afaceri au intrat în insolvenţă sau chiar au dis-părut, după declanşarea crizei. Ce ar trebui să facă managerii în dificultate pentru a evita aceste situaţii?
     Cristina Chiriac: Este adevărat. În ultimii 3 ani, multe companii şi-au declarat insolvenţa, unele dintre ele falimentul, iar altele pur şi simplu au ales să îşi închidă activitatea. Dacă discutăm de primele 2 categorii, insolvenţă/faliment atunci trebuie să vă spun că marea majoritatea a lor făceau parte din categoria celor ce au peste 100 de angajaţi, deci deja vorbim de alt nivel, nu mai discutăm de antreprenorul ce are 3 angajaţi.
     Acesta din urmă se confruntă cu alte probleme la o scară mult mai mică, nici măcar nu putem discuta de noţiunea de manager. Asociatul este şi administrator, şi director, uneori este şi secretară şi şofer şi este normal să nu se priceapă la toate, dar din lipsa fondurilor finaciare este nevoit să se adapteze. Este foarte greu să dai sfaturi aşa în general, mai ales că fiecare afacere are particularităţile ei, însă pentru cei ce se află în dificultate şi au nevoie de sfaturi pot consulta www.scoaladebusiness.ro.
     Reporter: Există diverse programe europene de susţinere a antreprenoriatului feminin. A urcat, în ultimii ani, numărul IMM-urilor înfiinţate de femei?
     Cristina Chiriac: În România, la ora actuală, avem aproximativ 695.000 companii din care numai 37.000 sunt deţinute de femei. Procentul deţinut de Uniunea Europeană la acestă categorie , femei care au propriul business sau se susţin singure din punct de vedere financiar este de circa 34,4%, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS) şi ale Comisiei Europene.
      Cred că am spus totul; cifrele vorbesc de la sine.
     Reporter: Care sunt sumele din bani europeni puse la dipoziţia Româ-niei pentru susţinerea antreprenoriatului feminin?
     Cristina Chiriac: Aş vrea să înţelegeţi un lucru. Uniunea Europeană susţine antreprenoriatul feminin din România ca şi din alte ţări membre UE prin programe. Mai concret, banii alocaţi României nu sunt pentru susţinerea unei afaceri, ci pentru a promova spiritul de antreprenor, pentru a educa şi încuraja populaţia.
     În România au fost alese 14 femei Ambasadoare a Antreprenoriatului feminin recunoscute de UE pentru a promova aceste valori pe bază de voluntariat.
     Reporter: Există domenii preferate de femei?
     Cristina Chiriac: Sigur că putem discuta de domenii preferate, în general marea majoritate o regăsim în prestări de servici, însă am observat în ultima vreme o tot mai mare diversificare a domeniilor ajungându-se chiar la construcţii, IT, industria alimentară etc.
     Reporter: Ce calităţi ar trebui să aibă femeile care se gândesc să îşi deschidă o afacere?
     Cristina Chiriac: Curaj şi pasiune. Atât!
     Antreprenoriatul în viziunea mea nu are gen, vârstă sau religie. Este adevărat totodată că femeile sunt percepute diferit la masa tratativelor, însă acest lucru ţine de cultură, educaţie şi multe alte concepte; aduceţi-vă aminte de perioada în care femeile nu aveau drept de vot, de exemplu. Am evoluat mult de atunci însă încă mai sunt multe etape de parcurs.
     Reporter: Ce femei de afaceri admiraţi, de la noi sau din străinătate?
     Cristina Chiriac: Admir toate femeile curajoase ce nu au încetat să viseze!
     De fapt, ce înseamnă să ai propria afacere? Nimic altceva decât visul fiecăruia dintre noi transpus în realitate.
     Reporter: Există susţinere din partea femeilor din sfera politică pentru femeile antreprenor?
     Cristina Chiriac: Dacă vă uitaţi la componenţa actualului Parlament veţi observa că sunt foarte puţine femei parlamentar iar şi mai puţine sunt cele ce se implică activ în promovarea femeilor.
     Reporter: Vă mulţumesc!

 http://www.bursa.ro/cristina-chiriac-taxele-la-stat-cea-mai-mare-problema-a-fiecarui-antreprenor-202735&s=companii_afaceri&articol=202735.html

2 comentarii:

  1. Mi a placut, antreprenoriatul nu are gen, varsta dar, as putea sa completez daca imi dati voie, are frumusete. Se vede prin vorbe. Cuvintele sunt ca banii. Pot sa convinga, pot sa cumpere, in sensul bun. pot fi pastrate. Felicitari, va admir.

    RăspundețiȘtergere
  2. Cuvintele sunt ca banii...am sa retin aceasta idee..imi place foarte mult!

    RăspundețiȘtergere